måndag 10 mars 2014

VAD ÄR BURLESQUE OCH VARFÖR PYSSLAR JAG MED DET?

Jag har precis insett att folk jag inte känner läser den här bloggen. Jag är ju burlesqueartist och jag blev nyss ombedd av en supergullig läsare att förklara vad burlesque verkligen är. Somliga får ju för sig att det är samma sak som strip tease men det är ju fel.

Burlesque blev populärt under 40talet ungefär (det här finns det olika åsikter om, men vi säger 40talet för att ha något alls att säga), och var en slags underhållningsform där man blandade cabaret, dans, vitsig humor och lite förbjudna saker, för att håna överklassen och göra sig lustig på dess bekostnad.

Det var sketcher, dansnummer och lite naket helt enkelt, och idag har det vuxit sig riktigt stort igen. Det vi sysslar med idag kallas för NeoBurlesque och inom det begreppet ryms ganska många olika sorters akter. Det hela går fortfarande ut på lite tokroliga framträdanden som är lite stygga och säkert förargar någon, men det görs på många olika sätt idag. Somliga fokuserar mer på delen att klä av sig kläder, andra på dans och andra är mer teatraliska.

Jag och min duo Wildest Wonderland blandar till exempel dans och eld(eldsolfjädrar, eldsluk, eldsprut och andra rutiner) i fartfyllda genomtänkta koreografier med många överraskningar och aha-moments. Vi försöker att alltid ha en story i våra uppträdanden och nu jobbar vi fram en akt som innehåller mycket magi också. Det blir mycket kaboom, och om vi tar av oss ett klädesplagg så är det alltid för att överraska med något annat.

Någonting som fångar mig inom burlesquen är samspelet mellan publiken och artisten. Burlesquepubliken är ofta världens mest engagerade publik. De ger av sig själva, hurrar, ropar, busvisslar och peppar. De är en del av numret i fråga, och ofta är det många kvinnor. Publiken har ofta förberett sig länge inför klubben de är på, och ofta är det dekadenta maskerader på olika teman, så även de är uppklädda. Jag älskar att uppträda burlesque mycket på grund utav samklangen mellan publik och mig som artist, publiken går verkligen ALL in för att det ska bli en bra upplevelse, och bjuder på sina känslor! Då blir det en bra scenshow också. Vi är ett.

Burlesquerörelsen idag är en protest mot rådande normer om vad skönhet och framgång innebär. Den hyllar olikheter, personlighet, livsglädje, gemenskap och utstrålning.

Nu ska jag koreografera ett paraplynummer. Bara en sån sak!
Hoppas att ni har förstått lite mer vad det går ut på, och att vi ses i vimlet. Det går såklart att boka Wildest Wonderland till alla möjligha tillställningar. hör av dig till wildestwonderland@live.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar